Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

583 - Degree in Rural and Agri-Food Engineering

28910 - Statistics


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
28910 - Statistics
Faculty / School:
201 - Escuela Politécnica Superior
Degree:
583 - Degree in Rural and Agri-Food Engineering
ECTS:
6.0
Year:
2
Semester:
First semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

The teaching of this course is intended to provide tools that serve as a basis for building and/or studying certain statistical models related to the degree.

These approaches and objectives are aligned with the Sustainable Development Goals, SDGs, of the 2030 agenda ( https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/) and certain specific goals, contributing to some extent to their achievement.

Specifically:

  • Goal 4: Quality Education.
  • Target 4.4 By 2030, significantly increase the number of youth and adults who have the necessary skills, particularly technical and vocational, to access employment, decent work and entrepreneurship.

2. Learning results

The student, by passing this subject, achieves the acquisition of basic knowledge about Statistics and Probability.

Interpret quantitatively and qualitatively the results obtained in the satisfactory resolution of certain problems based on phenomena and processes related to agrifood and rural engineering.

These learning results are aligned with Sustainable Development Goal 4, target 4.4, indicated in the objectives of the subject. With the achievement of these courses, students will have acquired the theoretical and practical knowledge necessary to be able to solve certain problems related to Agri-Food and RuralEngineering that require the use of statistical techniques.

3. Syllabus

Exploratory data analysis.

Calculation of probabilities.

Discrete and continuous distribution models.

Sampling and estimation.

Confidence intervals.

Hypothesis testing.

Analysis of Variance.

4. Academic activities

Lectures: 30 hours

The topics of the program will be presented in class with the support of varied examples to facilitate the understanding of the subject.

Problem solving in the classroom: 30 hours

Application problems will be proposed based on the theoretical presentations. Some of them will be solved in the classroom leaving the rest for the student's non-classroom work.

Works: 27 hours

Several application problems related to the totality of the subject studied will be worked on. These problems will be similar to those that will later be required in the written examinations.

Study: 60 hours

Assessment 3 hours

5. Assessment system

-The students will have an exam of the whole subject in the corresponding calls and on the dates that the EPSH imposes for this purpose . The grade of these exams may be modified upwards by a maximum of 15% of the same by taking into account the student's participation in classes and tutorials.

-The test will be graded from 0 to 10 points and a minimum final grade of 5 will be required to pass.

The success rates for the subject in the last three years are: 2019/20: 74,07%; 2020/21: 43,18%; 2021/22: 71,79%


Curso Académico: 2023/24

583 - Graduado en Ingeniería Agroalimentaria y del Medio Rural

28910 - Estadística


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
28910 - Estadística
Centro académico:
201 - Escuela Politécnica Superior
Titulación:
583 - Graduado en Ingeniería Agroalimentaria y del Medio Rural
Créditos:
6.0
Curso:
2
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Estadística

1. Información básica de la asignatura

Se pretende, con la docencia de esta asignatura, proporcionar herramientas que sirvan de base para construir y/o estudiar ciertos modelos estadísticos relacionados con el Grado.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los Objetivos de Desarrollo Sostenible, ODS, de la agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/) y determinadas metas concretas, contribuyendo en cierta medida a su logro. Concretamente:

  • Objetivo 4: Educación de calidad
  • Meta 4.4  De aquí a 2030, aumentar considerablemente el número de jóvenes y adultos que tienen las competencias necesarias, en particular técnicas y profesionales, para acceder al empleo, el trabajo decente y el emprendimiento

2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, superando esta asignatura, logra la adquisición de los conocimientos básicos sobre Estadística y Probabilidad.

Interpreta cuantitativa y cualitativamente los resultados obtenidos en la resolución satisfactoria de determinados problemas basados en fenómenos y procesos relacionados con la Ingeniería Agroalimentaria y del Medio Rural.

Estos resultados de aprendizaje están alineados con el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4, meta 4.4, indicado en los objetivos de la asignatura. Con la consecución de los mismos, el alumnado habrá adquirido los conocimientos teóricos y prácticos necesarios para poder abordar la resolución de determinados problemas relacionados con la Ingeniería Agroalimentaria y del Medio Rural que requieran el uso de técnicas estadísticas.

3. Programa de la asignatura

Análisis exploratorio de datos.

Cálculo de probabilidades.

Modelos de distribución discretos y continuos.

Muestreo y estimación.

Intervalos de confianza.

Contrastes de hipótesis.

Análisis de Varianza.

4. Actividades académicas

Clase magistral: 30 horas

Se expondrán en clase los temas del programa con el apoyo de ejemplos variados para facilitar la comprensión de la materia.

Resolución de problemas en el aula: 30 horas

Se propondrán problemas de aplicación basados en las exposiciones teóricas. Algunos de ellos se resolverán en el aula quedando el resto para trabajo no presencial del estudiante.

Trabajos: 27 horas

Se trabajarán diversos problemas de aplicación relacionados con la totalidad de la materia estudiada. Dichos problemas serán similares a los que se luego se exigirán en los exámenes escritos.

Estudio: 60 horas

Evaluación: 3 horas

 

5. Sistema de evaluación

-Los alumnos dispondrán de un examen de toda la asignatura en las convocatorias  correspondientes y en las fechas que a tal efecto impone la EPSH. La nota de dichos exámenes podrá ser modificada al alza en un máximo de un 15% de la misma al tener en cuenta la participación del alumno en clases y tutorías.

-La prueba se valorará de 0 a 10 puntos y para aprobar habrá que tener una nota mínima final de 5.

Las tasas de éxito de la asignatura en los últimos tres años son: 2019/20: 74,07%; 2020/21: 43,18%; 2021/22: 71,79%